• 0123456789
  • info@shenakht.net
تروما

تروما، تغییر در اولویت ها

واکنش فرد به رویدادهایی که او را از نظر روانی تحت تاثیر قرار می‌دهند تروما می‌گویند. رویدادهای آسیب زا برخلاف سختی‌های معمولی، معمولاً ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی هستند، تهدیدهای جدی که فرد احساس می‌کند خارج از کنترل او هستند. مهمتر از همه، این رویدادها تا حدی آسیب زا هستند که احساس امنیت فرد را در جهان دچار مشکل می کنند و این حس را ایجاد می کنند که هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای رخ دهد. تصادفات رانندگی، خشونت فیزیکی، از دست دادن غیر منتظره یکی از عزیزان معمولاً رویدادهای آسیب زا هستند.

اثرات تروما

بسیاری از ما در زندگی خود رویدادی را تجربه خواهیم کرد که می‌تواند آسیب‌زا تلقی شود. اما همه‌ی ما یکسان تحت تأثیر قرار نخواهیم گرفت. ترس، اضطراب، شوک و خشم همگی می‌توانند پاسخ‌های طبیعی به تروما باشند. که با کاهش بحران و کمرنگ‌تر شدن آن از حافظه، این احساسات منفی هم از بین می‌روند. اما در برخی افراد این احساسات ناراحت کننده باقی می‌مانند و می‌توانند زندگی آنها را با مشکلاتی روبرو کنند. 

اثرات مثبت  تروما

  • می‌تواند باعث شود افراد مشکلات خود را بپذیرند. 
  • خودشان را به عنوان بازمانده ببینند نه قربانیان یک حادثه دردناک. 
  • می‌تواند تاب آوری را افزایش دهد.
  • احساس خودکار آمدی و ارزشمندی را افزایش می‌دهد.
  • افزایش پیوند با خانواده و جامعه.
  • تعریف جدید یا افزایش حس هدف و معنا.
  • تجدید نظر در اولویت‌ها.

برای بهبود

در صورت عدم رسیدگی یا درمان، تروما می‌تواند روابط را ضعیف کند و زندگی شخصی و حرفه‌ای را دچار مشکل کند. راه‌های زیر می‌تواند برای بهبود تروما کمک کننده باشند:

حرکت کنید

تروما تعادل طبیعی بدن را بر هم می‌زند و شما را در حالت بیش از حد برانگیختگی و ترس نگه می‌دارد. ورزش و حرکت در واقع می‌تواند به ترمیم سیستم عصبی شما کمک کند. سعی کنید در بیشتر روزها 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید. ورزش‌هایی که دست‌ها و پاهای شما را درگیر می‌کنند؛ مانند راه رفتن، دویدن، شنا کردن، بسکتبال .

با دیگران در ارتباط باشید

پس از یک ضربه، ممکن است بخواهید از دیگران کناره گیری کنید، اما دوری از دیگران فقط اوضاع را بدتر می‌کند. ارتباط چهره به چهره با دیگران به بهبودی شما کمک می‌کند، بنابراین سعی کنید روابط خود را حفظ کنید و زمان زیادی را به تنهایی صرف نکنید. عوامل محافظتی، مانند روابط حمایتی با اعضای خانواده، معلم، یا سایر افراد جامعه، می‌توانند به محافظت از شما در برابر تأثیرات تروما کمک کنند. 

به اندازه کافی بخوابید

پس از یک تجربه آسیب‌زا، نگرانی یا ترس ممکن است الگوهای خواب شما دچار مشکل شود. اما کمبود خواب با کیفیت می‌تواند علائم تروما را تشدید کند و حفظ تعادل عاطفی شما را دشوارتر کند. هر روز در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید و خواب شبانه 7 تا 9 ساعت را در برنامه خود داشته باشید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

خوردن وعده های غذایی کوچک و متعادل در طول روز به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را بالا نگه دارید و نوسانات خلقی را به حداقل برسانید. از غذاهای شیرین و سرخ شده پرهیز کنید و مقدار زیادی چربی های امگا 3 مانند سالمون، گردو و سویا مصرف کنید تا خلق و خوی خود را تقویت کنید.

به یاد داشته باشید

علائم تروما معمولاً از چند روز تا چند ماه طول می‌کشد و با پردازش رویداد ناراحت کننده به تدریج محو می‌شود. اما حتی زمانی که احساس بهتری دارید، ممکن است گاه‌گاهی با خاطرات یا احساسات دردناک ناراحت شوید. به خصوص در پاسخ به محرک‌هایی مانند سالگرد رویداد یا چیزی که شما را به یاد تروما می‌اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://sepidgirls.ir/?p=21637

سوالی دارید؟ از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.